Δευτέρα 23 Μαΐου 2011

"ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΑΜΑΡΑ, ΟΠΩΣ ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ"...

TI  EIΠΕ Ο ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΤ Α ΤΕΤ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΗΜΕΡΩΝΕπιβεβαίωση για την χθεσινή συνάντηση του Ν. Χατζηνικολάου με τον Α. Σαμαρά. Πριν από λίγο στην ραδιοφωνική εκπομπή του στον Real fm ο γνωστός δημοσιογράφος είπε ότι : "μιλάω με όλους. Αυτή είναι η δουλειά μου. Να κάνω ρεπορτάζ με πολιτικούς αρχηγούς...
υπουργούς, βουλευτές και άλλους. Συναντήθηκα με τον Σαμαρά χθες και πριν από μερικές ημέρες, συναντήθηκα με τον Φ. Κουβέλη. Προχθές μιλούσα τηλεφωνικά με τον Τσίπρα και πριν από μια εβδομάδα συναντήθηκα με τον Παπανδρέου".

Ζητείται συναίνεση

Κόκκινη γραμμή για ΝΔ, κι όχι μόνο, τα φορολογικά μέτρα

Μια ημέρα πριν το «ραντεβού» Παπανδρέου-Σαμαρά, τα δύο μεγάλα κόμματα αναζητούν ισορροπίες συναίνεσης προκειμένου να μην εμφανιστούν στην κοινή γνώμη ότι εμμένουν για μικροκομματικούς λόγους σε αρνήσεις που επιδεινώνουν και διεθνώς το κλίμα για την χώρα.

Έτσι ο πρωθυπουργός με συνέντευξη του την Κυριακή έσπευσε να δηλώσει ότι είναι διατεθειμένος να αποδεχτεί κάποιες από τις προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης , ενώ από την ΝΔ βάζουν μεν κόκκινες γραμμές όμως δηλώνουν ευθέως -το είπε δημόσια και ο ίδιος ο Α. Σαμαράς- να στηρίζουν τον βασικό κορμό του μεσοπρόθεσμου , αποκρατικοποιήσεις και ακίνητη περιουσία.

Κόκκινη γραμμή για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι τα φορολογικά μέτρα καθώς η Συγγρού επιμένει ότι «δεν θα αποδώσουν αλλά αντίθετα θα βυθίσουν ακόμα περισσότερο την χώρα στην ύφεση και την κοινωνία στην ανέχεια».

Τα φορολογικά -που όμως αποτελούν σανίδα σωτηρίας κατά τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς-είναι το βασικό σημείο εντάσεων από την πλευρά και της Ντόρας Μπακογιάννη και του Γ. Καρατζαφέρη.

Πάντως, μεγάλος προβληματισμός επικρατεί στα κομματικά επιτελεία ακόμα και των κομμάτων της αριστεράς καθώς κανένα κόμμα δεν θέλει αν χρεωθεί «άρνηση στήριξης μιας εθνικής προσπάθειας».

Φυγή προς τα εμπρός από τον Σαμαρά

Η αναφορά του Αντώνη Σαμαρά ήταν σαφής «και προς κάθε κατεύθυνση», όπως είπε χαρακτηριστικά, αν και ήταν σαφές ότι απαντούσε στις δηλώσεις του Ολι Ρεν για την ανάγκη συναίνεσης στην Ελλάδα. «Και κυβέρνηση υπάρχει και αντιπολίτευση υπάρχει και η κοινοβουλευτική δημοκρατία παραμένει ισχυρή σ' αυτόν τον τόπο που λέγεται Ελλάδα», σημείωσε στέλνοντας το μήνυμα προς τους Ευρωπαίους αξιωματούχους ότι οι συστάσεις προς τη ΝΔ για συναίνεση στα νέα μέτρα δε βρίσκουν ευήκοα ώτα. Το ίδιο βράδυ έκλεισε και το θέμα της συναίνεσης στο εσωτερικό μέτωπο, με την ομιλία του στο συνέδριο του «Economist», όπου έδωσε το στίγμα της στάσης του απέναντι σε πρόκληση του Γιώργου Παπανδρέου.
Ποια είναι η γραμμή του Αντώνη Σαμαρά για το θέμα της συναίνεσης; Οτι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να φορτώνει στον άλλον την αποτυχία του, ότι η ΝΔ είχε από νωρίς διαφωνήσει με την κυβερνητική πολιτική και είχε προειδοποιήσει για την αποτυχία των μέτρων του μνημονίου. «Και τώρα που αποδείχτηκε ότι η κριτική μας ήταν σωστή, τώρα που ομολογούν την αποτυχία αυτήν όλο και περισσότεροι, τώρα θα πούμε ''ναι'' στη συνέχιση ενός λάθους; Εχω υποχρέωση ως αντιπολίτευση να συναινώ στο λάθος;», σημείωσε χαρακτηριστικά στην ομιλία του. Ξεκαθαρίζοντας ότι η αντιπολίτευση «δεν υπάρχει για να συναινεί στα λάθη της κυβέρνησης, όταν αυτή η τελευταία τα θαλασσώνει, αλλά για να διατυπώνει εναλλακτικές λύσεις, όταν η κυβέρνηση οδηγεί σε αδιέξοδο».
Εντονες εσωκομματικές διαφοροποιήσεις σε αυτήν τη γραμμή δεν καταγράφηκαν. Παρά το γεγονός ότι η τάση των «φιλοσυναινετικών» στη ΝΔ δεν είναι ολιγομελής και μετρά, με τους Δημήτρη Αβραμόπουλο, Κώστα Χατζηδάκη, Κυριάκο Μητσοτάκη και Αρη Σπηλιωτόπουλο, γνωστά και βαριά νεοδημοκρατικά ονόματα στις τάξεις της, δεν υπήρξαν σε αυτήν τη γραμμή αμφισβητήσεις. Ισως και γιατί η η αντιμνημονιακή λογική, που ακολουθεί πιστά εδώ και καιρό ο Αντώνης Σαμαράς, φαίνεται ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό του βγαίνει. Εκεί που εκφράστηκαν ουκ ολίγοι προβληματισμοί ήταν στο αντιευρωπαϊκό πνεύμα που χρωματίζει το τελευταίο διάστημα πολλές τοποθετήσεις της ΝΔ και έχει επηρεάσει μεγάλο ποσοστό των στελεχών της, ιδιαίτερα στο συνδικαλιστικό χώρο. «Δεν είναι δυνατόν να ακούμε μέσα στη ΝΔ φράσεις του στιλ ''δεν την έχουμε ανάγκη την Ευρώπη''», έλεγε χαρακτηριστικά έμπειρο στέλεχος της ΝΔ που κυριολεκτικά έφριξε από τις αντιευρωπαϊκές κορόνες που άκουσε σε πρόσφατη σύσκεψή που έγινε στη Συγγρού.
Ευρωπαϊκή φυγή
Ο πρόεδρος της ΝΔ, αντιλαμβανόμενος ίσως και τον κίνδυνο μιας τέτοιας αντιευρωπαϊκής στροφής, αλλά και για άλλους λόγους, θα επιχειρήσει το επόμενο διάστημα ευρωπαϊκή φυγή προς τα εμπρός, ώστε να γίνει γνωστό το «Ζάππειο 2» εκτός των ελληνικών συνόρων. Απέστειλε ήδη προσωπικές επιστολές σε κορυφαίους Ευρωπαίους αξιωματούχους, όπως οι Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, Ζαν Κλοντ Τρισέ και Ολι Ρεν, με τις οποίες τους γνωστοποιεί το επικαιροποιημένο οικονομικό πρόγραμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Με την κίνησή του αυτήν, ο κ. Σαμαράς επιχειρεί να κάνει γνωστή σε ευρωπαϊκό επίπεδο την πρότασή του και να αναδείξει, όπως υποστηρίζουν τακτικοί συνομιλητές του, το φιλελεύθερο χαρακτήρα του «Ζαππείου 2», που κατ’ αυτόν είναι πιο προωθημένος σε πολλά σημεία, όπως στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων.
Την ίδια στιγμή, προγραμματίζει ευρωπαϊκά ταξίδια στο Παρίσι, όπου θα βρίσκεται στις 7 Ιουνίου για να συναντήσει το Γάλλο πρωθυπουργό, Φρανσουά Φιγιόν, και λίγο αργότερα στις Βρυξέλλες, όπου μια μέρα πριν από τη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος θα έχει συνάντηση με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Κυριακή 22 Μαΐου 2011

«Δεν θα ψηφίσω το νέο μνημόνιο»

Ο Αντώνης Σαμαράς μιλάει στο Πρώτο Θέμα
Εκφράζει τη διαφωνία του όσον αφορά στις αποκρατικοποιήσεις για ταμειακούς σκοπούς και τις απολύσεις στον δημόσιο τομέα. Υποστηρίζει ότι αυτά θα έχουν περιορισμένο αποτέλεσμα χωρίς επανεκκίνηση της οικονομίας. Αποδίδει τις έσωθεν και έξωθεν πιέσεις για συναίνεση στην προσπάθεια κάποιων να συγκαλύψουν τις ευθύνες τους για το λάθος του μνημονίου. Ξεκαθαρίζει ότι δεν ζητά πρόωρες εκλογές, αλλά εκτιμά ότι το αίτημα θα προέλθει από την κοινωνία. Τέλος, απορρίπτει κυβέρνηση συνεργασίας και λέει ότι ενότητα της Κεντροδεξιάς υπάρχει στη βάση.

-Ποια κέντρα σάς πιέζουν για συναίνεση;

Πέρυσι μου άσκησαν κάποιοι κριτική γιατί υπέδειξα το σφάλμα της πολιτικής του μνημονίου και αρνήθηκα να το προσυπογράψω. Σήμερα όλοι διεθνώς -αλλά και η πλειονότητα της ελληνικής κοινής γνώμης- καταλαβαίνουν πια ότι το μνημόνιο υπήρξε λάθος. Το λένε, άλλωστε, και τα νούμερα. Είναι δυνατόν να αποδεχτώ
εκ των υστέρων το σφάλμα που είχα απορρίψει εκ των προτέρων; Υπάρχει, λοιπόν, η ανάγκη κάποιων να συγκαλύψουν τις ευθύνες τους για το λάθος. Ή να αποφύγουν την αναγκαία αναδιαπραγμάτευση των όρων του μνημονίου.

-Ποια είναι τα κίνητρα όσων συντηρούν τη σχετική συζήτηση περί συναίνεσης;

Να μη διορθώσουμε το σφάλμα που έγινε, αλλά να συγκαλύψουμε τις ευθύνες όσων το έκαναν.

-Η Ε.Ε. ζητά τη γραπτή συμφωνία σας σε δεύτερο μνημόνιο;Τι απαντάτε στους Ευρωπαίους;

Δεν εμπόδισα την εφαρμογή οποιασδήποτε πολιτικής, απλώς υπέδειξα το λάθος που έγινε. Το ίδιο θα συνεχίσω να κάνω. Δουλειά της αντιπολίτευσης δεν είναι να προσυπογράφει -με το στανιό- την πολιτική της κυβέρνησης, αλλά να υποδεικνύει άλλον δρόμο όταν η κυβέρνηση οδηγεί σε αδιέξοδα. Αυτό το επιβάλλουν η συνταγματική τάξη της χώρας και η δημοκρατία σε όλες τις χώρες. Τη συνταγματική τάξη της χώρας μου δεν τη διαπραγματεύομαι, ούτε καν τη συζητώ. Αυτή είναι, αυτά μου επιβάλλει και αυτά κάνω.

Εξηγήσεις στην Ε.Ε. για τη «μη συναίνεση»

Ο Α. Σαμαράς θα υποστηρίζει στους εταίρους ότι η ΝΔ ψήφισε τα 2/3 των νομοσχεδίων που προώθησε η κυβέρνηση
Το πρόγραμμα που παρουσίασε η ΝΔ στο Ζάππειο δεν είχε καν μεταφραστεί στα αγγλικά όταν ο Αντώνης Σαμαράς και οι συνεργάτες του συνάντησαν την τρόικα στο τέλος της προπερασμένης εβδομάδας. Τη μετάφραση ανέλαβε ο αναπληρωτής τομεάρχης Νότης Μηταράκης, με αποτέλεσμα το κείμενο να είναι έτοιμο στα μέσα της περασμένης εβδομάδας. Ήταν η κατάλληλη στιγμή για να κοινοποιηθεί το πρόγραμμα της ΝΔ στους βασικούς παίκτες της Ε.Ε. που πιέζουν για συναίνεση.
Η αποστολή από τη Συγγρού είχε παραλήπτες το Ζοζέ Μπαρόζο, το Ζαν Κλοντ Τρισέ , το Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, το Χερμάν Ρομπάι αλλά και τον επίτροπο Όλι Ρεν, τον πρόεδρο του ΕΛΚ Βίλφριντ Μάρτενς και τον επικεφαλής της Κ.Ο. του ΕΛΚ στο Ευρωκοινοβούλιο κ. Ντολ. Το πρόγραμμα συνοδεύεται από ένα ολιγόλογο σημείωμα που φέρει την υπογραφή του κ. Σαμαρά, το οποίο από τη Συγγρού αποφεύγουν να χαρακτηρίσουν επιστολή για να μην αφήσουν έτσι να διαφανεί ότι περιμένουν απάντηση. Άλλωστε πριν από τη Σύνοδο Κορυφής στις 22 Ιουνίου ο Αντώνης Σαμαράς πρόκειται να συναντήσει στις Βρυξέλλες το Ζοζέ Μπαρόζο, ενώ την επόμενη μέρα θα λάβει μέρος στη Σύνοδο Κορυφής του ΕΛΚ. Παράλληλα, ο κ. Σαμαράς ετοιμάζεται να μιλήσει στην Κ.Ο. του ΕΛΚ τον Ιούνιο και την προετοιμασία έχει αναλάβει η επικεφαλής των ευρωβουλευτών της ΝΔ Μ. Γιαννάκου. Το μπαράζ ενημέρωσης των Κοινοτικών από τον πρόεδρο της ΝΔ έχει προφανή στόχο την ανάσχεση των πιέσεων για παροχή συναίνεσης. Τα μηνύματα είχαν φθάσει έγκαιρα στη Συγγρού, πολύ πριν από τις δημόσιες τοποθετήσεις των κ. Γιούνκερ και Ρεν.
Επαφές με Μπαρόζο και ΡενΟ αντιπρόεδρος της ΝΔ, Σταύρος Δήμας, διατηρεί πολύ καλές επαφές στις Βρυξέλλες τόσο με τον πρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Μπαρόζο όσο και με τον επίτροπο Όλι Ρεν, με τον οποίο γνωρίζονται από την προηγούμενη Κομισιόν όταν ο κ. Ρεν είχε την ευθύνη της διεύρυνσης. Μέχρι τη δημόσια εκδήλωση των πιέσεων η ηγετική ομάδα της ΝΔ είχε αναπτύξει την επιχειρηματολογία ότι η όλη συζήτηση «εντάσσεται στην προπαγάνδα της κυβέρνησης». Συνομιλητές του κ. Σαμαρά εμφάνιζαν, μάλιστα, τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου ως «αρχιτέκτονα» του σχεδίου των πιέσεων προς τη ΝΔ με το επιχείρημα «ότι μεταφέρει στην Ε.Ε. λανθασμένη εικόνα για τις δυνατότητες της κυβέρνησης και λέει ότι φταίει η αντιπολίτευση που δεν προχωρούν οι αλλαγές». Τα «σκάγια» πήραν και τον επικεφαλής του γραφείου της Κομισιόν στην Αθήνα Πάνο Καρβούνη, ο οποίος θεωρείται ως «ιδιαιτέρως φιλοκυβερνητικός» από τη Συγγρού και εντέλλεται να ενημερώνει τις κοινοτικές υπηρεσίες για την κατάσταση.
Από την ώρα, όμως, που οι παραινέσεις για συναίνεση έγιναν δημόσιες δηλώσεις ο Αντώνης Σαμαράς είδε για λίγο τον εαυτό του στη θέση του Πέδρο Κοέλιο, του Πορτογάλου ομολόγου του, που συναίνεσε προκαταβολικά στα μέτρα που προβλέπει το Μνημόνιο της Πορτογαλίας ανεξαρτήτως αν κερδίσει τις εκλογές ή όχι. Η νέα επιχειρηματολογία που θα παρουσιάσει ο πρόεδρος της ΝΔ στους ηγέτες της Ε.Ε. και ομοϊδεάτες του στο ΕΛΚ, αρχής γενομένης από τις 7 Ιουνίου, οπότε και θα συναντήσει στο Παρίσι το Γάλλο πρωθυπουργό Φρανσουά Φιγιόν, δίνει πλέον έμφαση στα σημεία που προσφέρει συναίνεση στην κυβέρνηση με βάση τις απαιτήσεις της τρόικας και όχι στην αντιμνημονιακή ρητορική. Ο κ. Σαμαράς θα θυμίζει σε κάθε ευκαιρία ότι η ΝΔ ψήφισε τα 2/3 των νομοσχεδίων που προώθησε η κυβέρνηση, ενώ είναι έτοιμη να πει «ναι» και μάλιστα άμεσα στις αποκρατικοποιήσεις που αποτελούν το υπ΄αριθμόν ένα βήμα για την τρόικα, ώστε να εξελιχθεί το σχέδιο των δανειστών για την Ελλάδα.
Παράλληλα, όμως, θα τονίζει και την αδυναμία της κυβέρνησης να συνεννοηθεί στο εσωτερικό της, υπογραμμίζοντας τις δημόσιες διαφωνίες υπουργών και βουλευτών του ΠΑΣΟΚ με την ακολουθούμενη πολιτική. Το προσφιλές παράδειγμα του προέδρου της ΝΔ είναι ο ΟΣΕ, όπου θυμίζει στους συνομιλητές του ότι το κόμμα του στήριξε τις μεταρρυθμίσεις, αλλά ούτε οι μετατάξεις προχώρησαν, ούτε η αποκρατικοποίηση επιχειρήσεων που ανήκουν στον Οργανισμό. Το ερώτημα είναι ποιες απαντήσεις θα λάβει ο κ. Σαμαράς από τους συνομιλητές του, γιατί μόνο οι αισιόδοξοι πιστεύουν ότι «πιέσεις ήταν και πέρασαν...».