Σε τροχιά σύγκρουσης οδηγούνται οι διοικήσεις των δύο εισηγμένων λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης με τον βασικό τους μέτοχο, το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς αμφότεροι αλλά κυρίως ο ΟΛΠ διατυπώνουν εμφατικά την αντίθεσή τους με την συνολική παραχώρηση των λιμανιών.
Με δεδομένο ότι από τη μία η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ κινείται στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση και από την άλλη αναμένεται εντός των ημερών να ανακοινώσει και το μοντέλο αξιοποίησης που προκρίνει για την αξιοποίησή τους γεννάται ζήτημα εμπιστοσύνης στο management αναφέρουν χρηματιστηριακοί κύκλοι.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με πληροφορίες επιλέγεται το μοντέλο της συνολικής παραχώρησης των λιμανιών πιθανότατα και με πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών των εισηγμένων που θα είναι οι λειτουργοί (operator) των υποδομών ενώ ιδιοκτήτης τους (landlord) θα παραμείνει το δημόσιο.
Σήμερα ψηφίζεται άλλωστε και το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου ναυτιλίας και ανάπτυξης, με το οποίο ιδρύεται και Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων που θα αποτελεί το εποπτικό όργανο του δημοσίου.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Γιώργος Ανωμερίτης ήταν κατηγορηματικός επ’ αυτού χθες το βράδυ από το βήμα του Economist. Τάχθηκε, για μια ακόμη φορά υπέρ των παραχωρήσεων επί μέρους λειτουργιών και αρμοδιοτήτων του λιμανιού στον Πειραιά και οποίος διαφώνησε με την προοπτική πλήρους ιδιωτικοποίησης που φαίνεται ότι τελικά υιοθετείται.
Ερωτηθείς σχετικά από το Capital.gr με την διαφαινόμενη διάσταση απόψεων με τον βασικό μέτοχο της εισηγμένης δεν θέλησε να κάνει κανένα σχόλιο όπως και ο επικεφαλής του ΟΛΘ. Στις αρχές του μήνα όμως μιλώντας με την ιδιότητα του προέδρου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος είχε επίσης επαναλάβει ότι «βασικός πάντα όρος είναι κύριοι των μετοχών να είναι το δημόσιο, η αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια και οι χρήστες ιδιώτες της ναυτιλιακής και τουριστικής βιομηχανίας της χώρας, ενώ έργα και υπηρεσίες να μπορούν να γίνουν και με παραχωρήσεις ιδιαίτερα μάλιστα σε νέες υποδομές».
Σε χαμηλότερους τόνους αλλά στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε χτες στο συνέδριο του Economist και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Στυλιανός Αγγελούδης ο οποίος έκανε λόγο για επενδύσεις οι οποίες «ήδη έπρεπε να έχουν γίνει». Υπενθυμίζεται η εδώ και ένα έτος εκκρεμότητα με το έργο του προβλήτα 6 που κατοχυρώθηκε στον μειοδότη Μοχλό που όμως λόγο αδυναμίας να παρουσιάσει εγγυητική επιστολή παραμένει μετέωρο με δεύτερο μειοδότη και άρα επιλέξιμο ανάδοχο τον Άκτωρα.
Όμως η υπογραφή της σύμβασης δεν προχώρησε καθώς μεταξύ άλλων υποστηρίζεται ότι ο όποιος παραχωρησιούχος ή νέος ιδιοκτήτης μπορεί να αναλάβει το κόστος της επένδυσης και να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός αλλά και ο «ευρωπαίος φορολογούμενος» που θα συγχρηματοδοτούσε κατ’ αναγωγή, το έργο.
Ο Αγγελούδης χαρακτήρισε εφικτή την αύξηση της διακίνησης εμπορευμάτων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατά 50% την επόμενη 5ετία, ενώ όπως ανακοίνωσε το 2012 καταγράφηκε αύξηση των κοντέινερ που διαχειρίστηκε η Θεσσαλονίκη κατά 13,5% σε σύγκριση με το 2011.
Σε κάθε περίπτωση κύκλοι της οδού Αθηνών αλλά και της Ακτής Μιαούλη εκτιμούν πως οι επικείμενες ανακοινώσεις του ΤΑΙΠΕΔ θα φέρουν προ τετελεσμένου το management των εισηγμένων οπότε και αναμένεται η δημόσια τοποθέτησή τους και, ενδεχομένως, διαφοροποίησή τους. Κάτι τέτοιο θα τους θέσει όμως μετά βεβαιότητας σε τροχιά σύγκρουσης με την κυβέρνηση παρά το γεγονός ότι και οι δύο ανήκουν στο συμπολιτευόμενο ΠΑΣΟΚ. Το εάν θα αποδεχθούν τις αποφάσεις –αν, βέβαια, αυτές είναι πράγματι σε αντίθεση με τις θέσεις που έχουν διατυπώσει- ή θα επιλέξουν την σύγκρουση ή ακόμα και την αποχώρηση παραμένει να διαπιστωθεί.
Την ίδια ώρα όμως χθες το βράδυ που διαπιστώνονταν για μια ακόμη φορά οι διιστάμενες απόψεις για το μοντέλο αξιοποίησης των λιμανιών και περισσότερο από ενάμιση χρόνο μετά την απόφαση να προχωρήσει το δημόσιο σε αυτή, ο Διευθύνων Σύμβουλος και Global Shipping and Ports Leader της Deloitte Γιώργος Καμπάνης, άνθρωπος με εκτενείς επαφές με μεγάλους ξένους επενδυτές μεταξύ των οποίων και ισχυρά private equities που τοποθετούνται στην ναυτιλία, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Capital.gr μίλησε για αυξημένο ενδιαφέρον διεθνών επενδυτών, μεταξύ των οποίων και operator λιμανιών, όπως η Hutchinson Port Holdings του Χονγκ Κονγκ, οι οποίοι όμως τηρούν στάση αναμονής για τα ελληνικά λιμάνια αφού «περιμένουν να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε».
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου